T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MANİSA / ŞEHZADELER - Şehitler Ortaokulu

Dilimizin Zenginlikleri Projesi Bilgilendirme

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ

“Sözlük Özgürlüktür” 

SUNUŞ: “Bir dildeki sözlerin bütünü; söz hazinesi, söz dağarcığı, sözcük hazinesi, kelime hazinesi, kelime kadrosu, vokabüler” olarak tanımlanan söz varlığı, bireyler arası iletişim için çok önemlidir. Söz varlığı, aynı zamanda bireyin öğrenme yaşantısı boyunca depoladığı birikimi ifade etmektedir. Söz varlığının önemi sadece bununla sınırlı kalmayıp bireyin anlama ve anlatma becerisini de etkilemektedir. Sözcük ile kavram arasında yakın bir ilişki mevcuttur. Sözcük söylendiğinde onu karşılayan kavram akla gelir. Bunun gerçekleşebilmesi için de bireyin o sözcüğün anlamına hâkim olması ve sözcükle ilgili kavramı gözünün önüne getirebilmesi, zihninde canlandırabilmesi gerekir. Sözcük ve kavram zenginliği aynı zamanda düşünce zenginliğine işaret eder. İnsanın sözcük ve kavram yönünden zengin bir birikime sahip olması, düşüncede de zengin olmasını sağlar. Öğrencilerimiz için söz varlığını en verimli şekilde artırmayı ve kullanmayı sağlayacak ortam ise okullardır. Dilimizin Zenginlikleri Projesi; okullarda yapılacak söz varlığını zenginleştirme çalışmaları ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini amaçlamaktadır. Bu sayede öğrencilerimiz dilimizin seçkin ve özgün eserlerini tanıyacak, eserlerimizde geçen sözcüklerin derinliklerini (çeşitli anlamlarını) öğrenecek; milletimizin kültürünü, birikimini, düşünce dünyasını ve hayat tarzını söz varlığımızın içinde yeniden keşfedecektir. 

 

İlkokul/Ortaokul/Lise Etkinlik Uygulama Rehberi

a) Anlat Bakalım

Öğretmen, sınıfı A ve B olmak üzere iki gruba bölmelidir. Gruptan bazı öğrenciler sözcü olarak belirlenmelidir. Öğretmen, anlatılacak kelimeyi sessizce sözcünün kulağına söylemeli ve sözcüğü anlatması için bir dakika süre vermelidir. Verilen sürede sözcü mimikleriyle ve beden dili yardımıyla kelimeyi anlatmaya çalışmalıdır. Verilen sürede ilk grup kelimeyi bilemezse ikinci gruba söz hakkı verilir. En çok puanı alan grup öğretmen tarafından değişik şekillerde ödüllendirilebilir.

b) Bilen Oturur

Bu oyun yeni öğrenilen kelimelerin kavratılmasında etkin olarak kullanılabilir. Öğretmen, yeni öğrenilen kelimeleri ve bu kelimelerin eş anlamlılarını tahtaya yazmalıdır. Sınıftaki bütün öğrencileri ayağa kaldırmalı ve tahtadaki kelimelerin eş anlamlısını sırayla öğrencilere sormalıdır. Doğru yanıtı veren ayaktaki öğrenci yerine oturur. Tahtadaki bütün kelimelerin eş anlamlıları bulunana kadar etkinlik devam eder.

c) Kelime Türetme

Kelime Türetme Oyunu için iki öğrenci tahtaya kaldırılmalıdır. İlk öğrencinin söyleyeceği kelimenin son harfiyle ikinci öğrenci önceden belirlenen bir süre içinde yeni bir kelime türetmeye çalışmalıdır. Tüm kelimeler proje kapsamında yeni öğrenilen kelimelerden seçilmelidir. Aynı kelime iki defa söylenmemelidir. Her yeni kelime için ikinci öğrencinin hanesine puan yazılır. Bu uygulama ile öğrenciler kelimelerin söylenişlerini de tekrar ederek pekiştirirler.

d) Anlamını Bul

Oyun için hazırlanmış kelimeler içi görünmeyen bir torba içine alınır. Her takımdaki birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü̈ oyuncular birbirlerine karşı yarışacaklardır. İlk takımın ilk oyuncusu torbadan bir kelime seçer, seçtiği kelimeyi diğer oyunculara göstermez. Kelimeyi, eğer varsa altında küçük puntolarla parantez içinde yazılı kelimeleri kullanmadan, imalar ile dolaylı yoldan anlatarak kendisinden sonra gelen takım arkadaşının bulmasını sağlamaya çalışır. Eğer ikinci oyuncu anlatılan kelimeyi bilirse takım bir puan alır. Sırasıyla diğer takımların birinci ve ikinci oyuncuları da yarışır. Tüm takımların ilk turu tamamlanınca, bu kez ikinci oyuncular torbadan birer kelime çekerek üçüncü sıradaki takım arkadaşlarına anlatmaya çalışırlar ve oyun bu şekilde sürer. Oyunda kullanılacak kelimelerin proje kapsamında öğrenilenler arasından okulda öğretmen veya öğrencilerin, evde de ebeveyn ya da çocukların hazırlaması birçok kazanımla oynanmasını sağlayacaktır.

e) Baş Harflerini Değiştir

Öğretmen, proje kapsamında yeni öğrenilen kelimelerden bir kelime söylemeli ve öğrenciler bu kelimenin tüm harflerini yukarıdan aşağıya yazmalıdır. Öğrenciler yukarıdan aşağıya dizili olan harflerle başlayarak yeni sözcükler 9 türetmelidir. Türetilen kelimeler yine proje kapsamında öğrenilen kelimelerden olmalıdır. Bu etkinlik daha çok gruplar oluşturularak yapılmalıdır. Öğrenciler bu aktiviteyle karşılıklı olarak yeni kelimeleri ve telaffuzlarını öğrenerek kelime dağarcıklarını geliştirirler.

f) Beyin Fırtınası

Öğrencilerin verilen bir kelimeyi çağrıştıran yakın kelimeleri söylemeleri esasına dayanan bir etkinliktir. Verilen kelimeyi anımsatan en çok sözcüğü söyleyen öğrenci bu etkinliği başarıyla tamamlamış olur. Etkinlik gerçekleştirilirken tek bir eser kaynak alınarak çerçeve daraltılabilir.

g) Bu Nedir?

Bu alıştırmada son harfi verilen varlıkların, eşyaların ve kavramların ipuçlarıyla bulunması amaçlanır. Öğrenciler numaralandırılmış beyaz kutuları doldurmak için önce verilen ipuçlarını okumalıdırlar. Verilen ipucu yardımıyla son harfi K olan varlığın, eşyanın veya kavramın ismini boşluklara yazmalıdırlar. Bu etkinlik sınıfta gruplar oluşturularak da uygulanabilir.

h) Hatırlatmaca

Belirlenen kelimelerle başka kelimeleri çağrıştırmayı hedefleyen bir aktivitedir. Numaralandırılmış kelime gruplarının anımsattığı yeni sözcük bulmacadaki ilgili boşluğa yazılmalıdır. Öğrencilere alıştırmanın nasıl uygulandığı ayrıntılı olarak açıklanmalıdır. Hazırlanan örnek bulmaca sınıfta öğrencilerle birlikte çözülmelidir.

i) Sözcük Yerleştirme

Sözcük yerleştirme etkinliğinde iki sözcük bulmacanın içine yerleştirilmelidir. Bu sözcüklerden hareket ederek önceden belirlenen diğer sözcüklerin doğru bir şekilde boş karelere yerleştirilmesi sağlanır. Öğretmen ilk uygulamayı kendisi yapmalıdır. Amaç kelimelerin doğru yerleştirilerek öğrenci dikkatinin kelime üzerine çekilmesidir. Bu alıştırmayla öğrencilerin harf-kelime analizi yapmaları ve kelimeleri daha iyi tanımaları sağlanır.

 

Ortaokul Eser Listesi

• Türk Masalları

• Türk Bilmeceleri

• Türk Tekerlemeleri

• Dede Korkut Hikâyeleri (6, 7, 8. Sınıflar için)

• Ömer Seyfettin/ Seçme Hikâyeler

• Refik Halit Karay/ Seçme Hikâyeler

• Sait Faik Abasıyanık/ Seçme Hikâyeler

• Çocuk Şiirleri Antolojisi

• Memleket Şiirleri Antolojisi

• Safahat (5, 6, 7, 8. Sınıflar için)

• Mesneviden Seçme Hikâyeler (6, 7, 8. Sınıflar için)

• Yunus Emre Divanı (5, 6, 7, 8. Sınıflar)

• Fatih Sultan Mehmed’e Nasihatler (5, 6, 7, 8. Sınıflar)

• Mesnevi’nin Ruhu (7, 8. Sınıflar)

• Kâmil İnsan (8. Sınıflar)

• Ebu Ali Sina Hikayeleri (7, 8. Sınıflar)

• Yüce Hedefler Kitabı (8. Sınıflar)

 

İlkokul/Ortaokul Sözlük Listesi

a) Türkçe Sözlük Kaynakçası

• Büyük Türkçe Sözlük

• Türk Dili Sözlüğü

• Dilbilgisi Terimleri Sözlüğü

• Türkçe Sözlük I-II

• Türkçe Sözlük I-IV

• Sınıflandırılmış Türk Atasözleri

b) Türkçe sözlükler

• Pratik Türkçe Sözlük

• Büyük Türkçe Sözlük

• Türk Dili Sözlüğü

• Hayat Büyük Türkçe Sözlüğü

• Türkçe Sözlük

• Türkçe Öğreten Sözlük

• Resimli Türkçe Sözlük

c) Türkçe Eş Anlamlı ve Karşıt Anlamlılar Sözlükleri

• Türkçede Anlamdaş ve Karşıt Kelimeler Sözlüğü

• Türkçede Yakın ve Karşıt Anlamlılar Sözlüğü

• Türkçede Eş ve Karşıt Anlamlar Sözlüğü

d) Deyimler Sözlükleri

• Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü

• Ortak Kültür Sözlüğü

• Sınıflandırılmış Türk Atasözleri

12

e) Söyleyiş Sözlükleri

• Konuşma Dili ve Türkiye Türkçesinin Söyleyiş Sözlüğü

f) Farklı Alanlarda Sözlükler

• Türkçe Bitki Adları Sözlüğü

• Anadolu Kuş Adları Sözlüğü

• Türkçede Renkler Sözlüğü

• TÜBİTAK Sosyal Bilimler Ansiklopedisi

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 21.12.2023 - Güncelleme: 29.12.2023 08:51 - Görüntülenme: 33
  Beğen | 1  kişi beğendi